hirdetés

Partnereink

Jobban értjük az orvosunkat, mint 6 éve

hirdetés

Jobban értjük az orvosunkat, mint 6 éve

Az elmúlt 6 évben javult a magyarok egészségértése, emelkedett azoknak a száma, akik könnyebben megtalálják és jobban értik az egészséggel kapcsolatos információkat – derül ki az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének (AIPM) országos reprezentatív felméréséből. Amellett, hogy a koronavírus-járvány miatt többet és tudatosabban foglalkoztak az emberek egészségügyi kérdésekkel, a fejlődést segíti, hogy évről évre több az egészségértés javítását célzó kezdeményezés.

A hiteles és közérthető egészségügyi tájékoztatást szolgáló projekteket támogatja a 2 millió forint összdíjazású Nekem Szól! Egészségértés Díj pályázata is, amelyre idén október 3-ig lehet jelentkezni a nekemszol.hu weboldalon.

hirdetés

Az elmúlt 6 évben egyértelmű fejlődést mutatott a magyarok egészségértése a legtöbb területen: többen állítják, hogy könnyebben találnak egészségügyi információt, jobban értik őket és magabiztosabban döntenek is ezek alapján. A jó egészségértés pedig minden szereplő számára értéket teremt: kihat saját egészségi állapotunkra, hiszen akinek jobb az egészségértése, az több egészségben eltöltött életévre számíthat, ezáltal tehermentesíti az egészségügyi ellátórendszert is.

Mint azt Dr. Holchacker Péter, az országos reprezentatív kutatást végző Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének (AIPM) igazgatója elmondta: a magyarok egészségértésének fejlődése bizakodásra ad okot, és megerősíti, hogy az ezt segítő kezdeményezéseknek van kimutatható társadalmi hatása. Miközben az elmúlt években némileg javult Magyarország Európai Unión belüli helyezése az egészségben eltöltött életévek számát tekintve, fontos lenne elérni az EU-s átlagot, ezért a Nekem Szól! Egészségértés Díj fókuszában 2021-ben az egészség élethosszon át tartó megőrzése, az erre való törekvés áll.

A Nekem Szól! Egészségértés Díj pályázat zsűritagjai 2021-ben

  • Zsűri elnök: Endrei Judit, Kor-határtalanul program alapítója, médiaszemélyiség
  • Salamon Adrienn, az „Együtt Könnyebb” Női Egészségért Alapítvány elnöke, a Nekem Szól! Egészségértés Díj korábbi nyertese
  • Dr. Kókai-Nagy Ákos, az AIPM elnöke

Könnyebben találunk egészségügyi információt

Az AIPM 2015-ben és 2021-ben elvégzett, országos felméréséből kiderül, hogy a magyarok ma magabiztosabban találnak információt az őket érintő betegségek tüneteiről, mint 6 évvel ezelőtt. Amíg 2015-ben 30 százalék állította, hogy „nagyon könnyű” ilyen információt szerezni, 2021-ben 45 százalékra emelkedett az így válaszolók aránya.

Az idei kutatás aktuális témákat is vizsgált: jól mutatja a koronavírus-járványt követő információs dömping hatását, hogy a válaszadók 92 százaléka szerint inkább könnyű vagy nagyon könnyű információt találni a koronavírusfertőzés tüneteiről és kezelési lehetőségeiről, és hasonló arányban gondolják a magyarok, hogy értik is a védekezési lehetőségeket.

Az eredmények ugyanakkor arra is rávilágítanak, hogy 10 százalék felett van azoknak az aránya, akiknek a betegségükhöz kapcsolódó egészségügyi információk megszerzése nehézséget okoz, és a válaszadóknak közel 20 százaléka jelezte, hogy nehéz megértenie az élelmiszerek csomagolásán olvasható információkat.

Általános tendencia, hogy az egészségértés szintje alacsonyabb a kisebb településen élők és alacsonyabb iskolai végzettségűek körében, ami arra hívja fel a figyelmet, hogy a témával kapcsolatos ismeretterjesztés különösen ezeknek a csoportoknak a számára kiemelten fontos.

Jobban értjük az orvosunkat

A magyarok többsége szerint könnyű megértenie, amit az orvosa mond, és a 6 évvel ezelőttihez képest 19-ről 6 százalékra csökkent azoknak az aránya, akik számára ez nehézséget okoz. Szintén többen állítják, hogy könnyű megítélni a különféle kezelési lehetőségek előnyeit és hátrányait, valamint felhasználni az orvostól kapott egészségügyi információkat a betegséggel kapcsolatos döntések meghozatalához.

Többen értik, miért van szükség védőoltásokra

Kiugró növekedést mutat a védőoltásokkal kapcsolatos egészségértés, ami nagy valószínűséggel a 2020 elején kitört koronavírus-járványnak, és így a téma előtérbe kerülésének köszönhető. Miközben 2015-ben még a 20 százalékot is meghaladta azoknak az aránya, akiknek nehézséget okozott megérteni, hogy miért van szüksége védőoltásokra, addig 2021-re az arányuk 4 százalékra csökkent. Az AIPM elemzése arra hívja fel a figyelmet, hogy ez nem a vakcinák támogatottságát jelenti, mindössze arra utal, hogy a témával kapcsolatba kerülve többen értik a jelentőségüket. Jól mutatja ezt, hogy konkrét döntési helyzetben kevésbé magabiztosak a válaszadók: így például 17 százaléknak nehézséget okoz dönteni arról, hogy beadassa-e magának a koronavírus elleni oltást.

Nekem Szól! Egészségértés Díj – Fókuszban az „Élethosszig tartó egészség”

Az AIPM kutatásának eredményei rámutatnak, hogy a hazai egészségértés szintje fejleszthető, és ebben a tájékoztató tevékenységnek fontos szerepe van. A 2021-ben már hatodik alkalommal, idén „Élethosszig egészség” fókusszal meghirdetett 2 millió forint összdíjazású Nekem Szól! Egészségértés Díjra október 3. éjfélig várják a jelentkezéseket a nekemszol.hu weboldalon.

Endrei Judit zsűrielnök, az 50 év feletti korosztály egészségmegőrzését támogató Kor-Határtalanul Program megálmodója szerint kiemelten fontos, hogy támogassuk, informáljuk e korosztály tagjait, hiszen ma Magyarországon mintegy 4 millió ötven feletti férfi és nő él.

Mint azt Salamon Adrienn, az Együtt Könnyebb” Női Egészségért Alapítvány elnöke és a zsűri tagja kiemelte: „Magyarországon a KSH előrejelzése szerint 2030-ra minden negyedik ember 65 évnél idősebb lesz az idősek pedig csökkent védekezőképességük miatt fokozott kockázatnak vannak kitéve, esetükben gyakoribbak, súlyosabb lefolyásúak és magasabb halálozási aránnyal járnak a betegségek. Ezt felismerve nagyobb hangsúlyt kell fektetni a megelőzésre, már egészen fiatal kortól.”

Forrás: Front Page

Fotó: Getty Images

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Bulvár

Névnap 01.26.

Ma Paula, Vanda napja van.

Megszületett Nick Jonas és Priyanka Chopra első gyermeke, béranya hordta ki!

Az énekes és a színésznő béranya segítségével vállalt gyermeket, most született meg a kicsi.

  • 2022-01-25 22:04
Kanye West csinálta Julia Fox borzalmas sminkjét

A rapper most már nemcsak öltözteti, hanem sminkeli is barátnőit. Julia Fox megosztó sminkjét is ő készítette.

  • 2022-01-25 20:48
Valódi időutazásra hív Koltay Anna otthona és gardróbja

Állatmintás műszőrmét, a nagymama csodás püspöklila kabátját, egyiptomi pamutruhát és egy eredeti, Malév légiutas-kísérő szettet is rejt az M2 Petőfi ...

  • 2022-01-25 19:30
Kolbászos-sajtos rakott krumpli

A rakott krumpli egy szuper finom, könnyen elkészíthető és laktató egytálétel, mely változatosan variálható.

  • 2022-01-25 18:06
Micsoda koncert: Dés Lászlóval lép színpadra a világhírű Rhoda Scott

Rendkívüli bejelentéssel lepte meg rajongótáborát Rhoda Scott dzsesszorgonista, a Hammond-orgona királynője. A világsztár szeptemberben a budapesti Do...

  • 2022-01-25 16:41

hirdetés

Megérkezett a Szelíd magyar előzetese

A magyar előzetesével ma debütáló Szelíd című film megkezdte nemzetközi fesztiválútját. Nemes Anna és Csuja László alkotásának világpremierjét január ...

  • 2022-01-25 15:30
Elhunyt Csollány Szilveszter

Ötvenegy esztendős korában, hétfőn elhunyt Csollány Szilveszter olimpiai, világ- és Európa-bajnok tornász. A gyűrű egykori kiválósága koronavírus-fert...

  • 2022-01-25 13:45
„A családban is ott vannak a szuperhősök”

Kiosztották a Média a Családért-díjakat elismerve azokat a családbarát cikkeket és műsorokat, amelyek a családról és a családnak szólnak. Az 1 millió ...

  • 2022-01-25 12:16
Bekezdett a lakáspiac januárban

Az erős évkezdet általában irányadó az év hátralévő részére, a forgatókönyv várhatóan a tavalyihoz hasonlóan alakul, az első félév várhatóan erősebb l...

  • 2022-01-25 10:02
A Kosnak ma rossz napja van

Lehet, hogy ma nem a szokásos vidám énje dominál. Lehet, hogy rosszabb napja van, de ez teljesen természetes. Ma mindenben kételkedhet, ami az életébe...

  • 2022-01-25 08:29

Minden cikk

hirdetés

hirdetés