A kabbalisztikus életfa
hirdetés
A kabbala úgy tartja, hogy a megvalósult világ minden alkotóeleme — köztük az Istenség megannyi ősi formája — az Én Szóf Aur, azaz a végtelen fény révén keletkezett a meg nem valósult létezés világából, amelynek „se minősége, se jellemzője nincsen".
A kabbalista kozmogónia szerint e mélységes rejtelem emanációi alkotják az életfa, héberül Éc Hájim szféráit, s bár az univerzum más-más jellemvonásait fedik fel, egyaránt az isteni teljesség részét képezik. „A kabbalista számára az Én Szóf Aur tíz különböző formában nyilvánul meg, ezek pedig ismét az árnyalatok és fokozatok végtelen változatosságát rejtik magukban" — írja Gershom Scholem. Mivel az emanációk egységet alkotnak, Isten pedig „az ő képére" teremtette meg az embert, az életfa emanációs szférái az Ádám Kadmón testében lévő szellemi központokként is felfoghatók. A misztikus önismeret célja, hogy az út végén az ember ismét feltétel nélkül egyesüljön az istenivel.
hirdetés
A Zóhárban a következőket olvashatjuk: „Kezdetben, amikor a Király akarata testet öltött, jeleket vésett az isteni aurába. Az En Szóf, azaz a Végtelenség titkának legbelső zugából rejtelmes láng fakadt, amely olyan volt, mint a köd — az aurába zárva testet öltött a testetlenből, nem volt sem fehér, sem fekete, sem vörös, sem zöld, egyáltalán semmilyen színű nem volt. Amikor azonban c láng növekedni kezdett, már ragyogó színekben pompázott. Mert a láng legbelsejében kút fakadt, ahonnan a fény továbbáramlott minden alant elterülőre, amelyet addig elrejtett az Én Szóf rejtélyes titokzatossága. A kút kiáradt, de mégsem tört át egészen az égi aurán, amely körülvette. Teljességgel felismerhetetlen volt, míg a kitörés pillanatában át nem ragyogta egy rejtett, mennyei pont. E pont mögött azonban semmit nem tudhatunk, és semmit nem érthetünk, ezért hívják Bráimek, azaz „Kezdetnek", a Teremtés első szavának.""'
A kabbala szerint a teremtés minden megnyilvánulása Isten kibontakozó akaratából származik, amely belőle árad ki, majd különböző fázisokban megmutatkozik. A misztikus világegyetemet később a szent Isten-nevek kiejtése, illetve az életfa tíz emanációja tartja fenn. E tíz szefíra tulajdonképpen nem más, mint a tíz „teremrőnév, amelyekkel Isten létrehozta a világot, és amelyeket ő maga adott magának." A tíz szefíra a következő (zárójelben alternatív írásmódokkal):
Keter - Korona, avagy a teremtés első pontja (Isten akarata)
Hokhma (Hokmá) - Bölcsesség (az Atya)
Biná (Bíná) - Megértés (az Anya)
Heszed -Jóság
Gevurá (Gebúrá) - Hatalom
Tiferet - Szépség, avagy Harmónia (a fiú)
Necab (Necá) - Győzelem, avagy Örökkévalóság
Hod (Hód) - Ragyogás, avagy Dicsőség
Jeszod (Jeszód) - Alapzat
Malkuth (Malkút) - Királyság, avagy a Világ (a Lány)
Gershom Scholem szerint a legtöbb kabbalista nem az életfa első emanácíójaként értelmezett Kecert, azaz a Koronát tekinti az „első pontnak", hanem a Hokmát, azaz a Nagy Atyát, más néven a Bölcsességet. A kabbalista kozmológia szerint a Nagy-Atya energiája egyesül Bíná, azaz a Nagy Anya (a Megértés) energiájával, akinek méhéből minden ősi forma megszületik. A teremtés hét napját alkotó hét következő emanáció a Keter, a Hokmá és a Bíná hármasságából származik.
Forrás: harmonet.hu
Képek: noiportal.hu és tabletmag.com