Elképesztően misztikus Egyiptom ősi vallása
hirdetés
Az ősi egyiptomi vallás fontos jellemzője a napkultusz és a halotti kultusz. Egyetlen más vallásban sem foglalkoznak annyit a halállal és a halál utáni élettel, mint ebben. E vallás - Max Müller vallástörténész szerint - „elméletileg monoteizmus, gyakorlatilag politeizmus", mivel számos istent ismer, de csak egyet imád. Mindegyik mögött ugyanis ott van „Ő, akinek a neve Rejtett", vagyis a neve ki nem ejthető. Egyes kutatók feltételezik, hogy Ámon volt ez a bizonyos „rejtett" isten.
A vallás az évezredek során változott, fejlődött, átalakult, ezért egyes egyiptomi istenek olykor ellentétes szerepekben tűnnek fel, és nem ritka az összeolvadás, két vagy több isten egyesülése egyetlen személlyé.
hirdetés
Néhány fontosabb isten abőséges választékból:
Ré = napisten, a világ teremtője
Anion-Ré = Ámon és Ré összeolvadása, az istenek királya
Tkot = huldisten, a bölcsesség, a számolás és az írástudás istene
Amentet = az alvilág istennője, aki fogadja az elhunytakat
Szahmel = a háborúk és a betegségek istennője
Ptah = kézművesek és a művészek istene
Hápi = a Nüus istene, aki a folyó áradásáról gondoskodik
Ozirisz = ,t halottak birodalmának uralkodója
ízisz = Ozirisz húga. és egyben felesége, a nőiesség és anyaság istennője, Hórusz anyja
Hórusz = az ég sólyomfcjű istene, földi megtestesülései és/vagy leszármazottai a fáraók
Anubisz = a holtak és a balzsamozás sakálfejű istene
Ápisz = a termékenység bika alakú istene
Széth = Ozirisz gonosz testvére, a harc, a pusztítás és a káosz ura
Az istenekkel kapcsolatos mítoszok közül alighanem a legismertebb ízísz és Ozirisz története, amelyet számos irodalmi műben feldolgoztak. Eszerint Ozirisz Egyiptom királya volt. Testvére. Széth. megölte, darabokra szabdalta, és ó lett az uralkodó, ízisz azonban megtalálta a test darabjait, és tisztességgel eltemette. Majd Hórusz, Ozirisz fia, legyőzte ős a sivatagba száműzte Szétbet, aki ezután a pusztító viharok istene lett. Ozirisz testét a sakálfejű Anubisz mumifikálta, és Ozirisz a holtak birodalmának, Hórusz pedig az élők világának lett az uralkodója.
Az egyiptomi vallásfilozófia legteljesebb megfogalmazása a Memphiszi leolögia címen ismert szöveggyűjteményben olvasható. Eszerint a természeti jelenségek természetfölötti erők megtestesülései, és ezeket különféle istenek személyesítik meg. Ez jut kifejezésre az istenek ábrázolásában, ezért, gyakran találkozhatunk állat alakú és állatfejű istenekkel.
Ebben a vallásban különös szerepet kapott a mágia, amely lehetővé tette a természetfeletti erők igénybevételét bajok elhárításában, betegségek leküzdésében. Varázserőt és mágikus képességet tulajdonítottak a fáraónak is. akit Hórusz isten megtestesülésének vagy leszármazottjának, kesébb pedig Ré napisten fiának és földi helytartójának tekintettek
A piramisok titka
Egyiptom ma leginkább a piramisokról híres. Általánosan elfogadott „tudományos" nézet szerint a piramisok az egyiptomi uralkodók temetkezési helyei, „síremiékei'' voltak. Kétséges azonban, hogy ez megfelel-e a valóságnak, hiszen a Föld más részein is épültek piramisok, és ezek biztosan nem temetkezési helyek, akkor sem, ha ilyen célra is használták őket. Számos középkori templomban, bazilikában, katedrálisban is találhatók szarkofágok, mégsem állíthatja senki, hogy ezek síremlékek. Az azonban kétségtelen, hogy a piramisok szakrális építmények, amelyek jellegzetes alakja mély archetipikus szimbólumként épült be az emberiség kollektív tudattalanjába.
Érdekes magyarázatot ad Paul Brunton brit újságíró, filozófus és Kelet-kutató a piramisok rendeltetésére. Brunton a saját beszámolója szerint több napot töltött a Kheopsz-píramisban. ahol része volt egy titkos beavatásban, amelynek során kilépett a testéből, és a piramis fölött lebegve szemlélte a tájat.
Forrás: Wikipédia