Tíz év alatt épülhetne fel Makovecz budapesti katedrálisa az építész fia szerint
hirdetés
Makovecz Imre életművének csúcsa lehetne megépítése esetén a budapesti Apor Vilmos térre megálmodott katedrális, érvelnek a tervek megvalósításának támogatói. Az építész fia, Makovecz Pál szerdán azt nyilatkozta az állami médiának, hogy szerinte tíz év alatt fejeződhetne be a beruházás. Makovecz Imre számos épülete áll Magyarországon. A templom ügye mellett mi most azt vesszük sorra, hogy mi minden valósult meg határainkon túl, Európában a magyar organikus építészet megteremtőjétől, és megvizsgáljuk, miért hasonlítják a tervet Gaudí katedrálisához.
Évtizedekben mérhető lassan minden fontos tényező, ami a felső krisztinavárosi templom ügyét jellemzi. Makovecz Imre egész életében álmodott erről, és dolgozott a terveken. Másfél évtizede írt ki meghívásos tervpályázatot a XII. kerület, és egy évtizede küzd a megvalósításért Nagy Ervin építész, Makovecz Imre munkatársa és barátja, akit a budapesti Hattyúház tervezőjeként ismernek a legtöbben.
hirdetés
Sokan egyenesen Antoni Gaudí katalán építész világhírű katedrálisához, a barcelonai Szent Család-templomhoz (Sagrada Família) hasonlítják Makovecz Imre budapesti katedrálistervét. Míg Gaudí a katalán szecesszió építészeként és a parabolaívek grandiózus játékosaként vált világhírűvé, Makovecz Imrét a magyaros organikus építészet megteremtőjeként tartja számon a hazai szakma.
Gaudí katedrálisa jelentős részben közadakozásból épült, az egy évszázadot is meghaladó megvalósítást az egyház, a hívek és Barcelona városa egyaránt támogatták. A katalán főváros addig jellegtelen negyedének új vonzerőt és idegenforgalmi rangot adott.
A Makovecz-katedrális megépítéséért küzdők szerint a magyar főváros XII. kerületében is hasonló hatású lenne a különleges templom. A projekt ellenzői szerint viszont egy stadion árába kerülne megvalósítása, az egyház pedig a későbbi fenntartás várhatóan magas költségeit veti fel.
A tervezett templom méreteiben a Mátyás-templomhoz lenne hasonlatos, 70 méter magas templomtoronnyal, és ugyanilyen hosszú hajóval. Viszonyításként érdekes megemlíteni, hogy a pesti belváros épületei fölé magasodó Parlament és a Szent István-bazilika kupolája egyaránt 96 méter magas, Gaudí Sagrada Famíliája majdnem száz méterrel magasabb ezeknél.
Az elnevezés önmagában vitát kavart
Makovecz Imre eredetileg a Szentek és kárhozottak templomának nevezte volna alkotását, de ezt a kritikák miatt még életében elvetette, később Szent Mihály-templomként, vagy a Feltámadás templomaként emlegette, mondta szerdai nyilatkozatában az építész életművét gondozó alapítvány elnöke, Makovecz Pál.
A Makovecz Imre által megálmodott templom formai megjelenése és részletes díszítése is élénk szóbeszéd tárgya egyházi körökben. A tervezőre jellemző organikus és magyaros jellegeket kellene összhangba hozni az elfogadott vallási jelképrendszerrel.
Gaudí barcelonai temploma befogadhatatlanul sok részletet rejt, a „tonnányi szimbolizmus” megnevezéssel tréfálkozik a szakma. Az oszlopok a Sagrada Famíliában is fákat formáznak, ahogy ez Makovecz számos épületénél is meghatározó motívum, belső és külső megjelenésben egyaránt.
Közös vonás az is, hogy egyik építész sem élhette meg a befejezést, nem alakíthatta a végső díszítést. A barcelonai templomon a Születés Kapuját Gaudí fejezte be, így a két kapupillért tartó híres teknősmotívum hozzá köthető. Fontos egyházi szimbólum, a földet és a tengert is képviseli.
Az esetlegesen megépülő budai Makovecz-templom jellegzetessége lehet az híveket vigyázó kétszáz angyal, amiknek alakjait Melocco Miklós szobrász alkotja meg az eredeti elképzelés szerint. A 85 éves művész kedvelt alkotásai a tervezett templom közelében a Hullócsillag és A falon átrepülő apáca. Előbbi az 1956-os forradalmat követő megtorlások legfiatalabb áldozatának, a 18 évesen mártírhalált halt Mansfeld Péternek állít emléket, míg utóbbi a Kapisztrán tér egyik lakóépületének, egy volt rendháznak a sarkán repül át, megidézve az egykor ott élt nővérek lelkét és szellemiségét.
A leendő Makovecz-katedrálist díszítő szoboralakok többségének rajza már elkészült, de még nincs meg minden figura pontos terve, ahogy a templom végleges díszítésének terve sem ismert minden részletében.
Makovecz alkotásai Európában
Magyarországon a tervező számos épülete valósult meg és vált híressé. A templomok közül a paksi ökomenikus templom a legismertebb. Egytömegű tornya felül ágazik szét a felekezetek jelképeivel. Ezt a megoldást használja a tervező az 1992-es sevillai Expo magyar pavilonjához.
Az épület egyszerre összegzi a farkasréti ravatalozó, a siófoki és a paksi templom, a kakasdi faluház építészetét, illetve előrevetíti a piliscsabai Stephaneumot, írja a makovecz.hu, az oldalon térképi elhelyezés segíti az épületek keresését.
Az építészre jellemző motívum, az életfa uralja a Hansgeorg-házat Németország nyugati részén. A főváros, Bonn közelében épült családi ház egyszerre lakó- és irodaépület.
Az életfa motívuma határozza meg a Bódeni-tó északi partján épült Naturata üzletház hangulatát, külső megjelenésében és belsőépítészeti kiképzésében is illeszkedve az üzletház profiljához.
Franciaország keleti határvidékén áll az Ungersheim Ecomusée torony. A helyi falumúzeum olyan jelet szeretett volna, ami már messziről, a lombkorona fölé magasodva útirányt jelöl az érkezőknek. A BME és a Kós Károly Egyesülés Vándoriskolája együttműködésében épült meg Makovecz Imre terve.
A mai Szlovákia legészakibb magyar többségű településén, Kolonban helyi ácsmesterek készítették el Makovecz Imre tervei alapján a falu szabadtéri színpadát és az ahhoz kapcsolódó kilátót. A színpad 2006 nyarán készült el.
A sepsiszentgyörgyi ravatalozó érdekessége, hogy a megvalósult épület második alternatívaként került papírra. Tornya a meg nem valósult budapesti világkiállításra megálmodott egyik expótorony hű mása. Az építést a hollandiai Karmel International Alapítvány támogatta.
Az erdélyi Sepsirákos temetőkápolnája kívülről szemlélve egy felemelt kezű embert jelenít meg. Két kezében a Nap és a Hold, középen a feszület. A feje félig arc, félig kámzsa, belsejéből szól a harang. A templom helyi faanyagból készült.
A vargyasi református templom koncepciója az évszázadokon átívelő templombővítéseket idézi. Ahogy a magyarországi középkori templomok többségében az első, kisebb alaprajzok újabb és újabb ráépítésekkel bővültek, ezeket a rétegeket érzékelteti Makovecz Imre temploma Vargyason. Gazdagon faragott rovásírásos köveket tárt fel a helyi romokon Kónya Ádám 1994-ben.
A kolozsvári református templom és zarándokszállás terveit 1994-ben készítette Makovecz Imre, 2008-ra készült el a templom. A hotel fedezet híján nem valósult meg. A háromszáz férőhelyes, centrális elrendezésű templom a kakasdi székelytoronyhoz hasonló formákból épül fel.
Forrás: Euronews