Gyermekrajzok – mit jelentenek?
hirdetés
Amikor a gyerekrajzokról van szó, nekem óhatatlanul is a kis herceg jut eszembe. A kis rajz, ami az elefántot emésztő óriáskígyót ábrázolja, és a kisfiú fájóan őszinte gondolatai.
„Erre lerajzoltam az óriáskígyót belülről is, hogy a fölnőttek megérthessék, miről van szó. Mert nekik mindig mindent meg kell magyarázni. Ez a 2.számú rajz ilyesforma volt: Most aztán a fölnőttek azt ajánlották, ne rajzoljak többé óriáskígyót se nyitva, se csukva, hanem inkább foglalkozzam földrajzzal, történelemmel, számtannal és nyelvtannal. Így mondtam le hatéves koromban nagyszerű festői pályafutásomról. Kedvemet szegte 1. és 2. számú rajzom kudarca. A nagyok semmit sem értenek meg maguktól, a gyerekek pedig belefáradnak, hogy örökös-örökké magyarázgassanak nekik.”
hirdetés
Amint a gyermek először tollat ragad, és rajzban fejezi ki gondolatai, máris sokat tudhatunk meg róla. A kezdetleges krisz krasszok szépen formálódnak át a gyereket foglalkoztató dolgokká, emberekké és a köztük levő kapcsolatok hű ábrázolásává. Egy érdekes, izgalmas és mesés kaland, amelyben a csemete szabadon fejezheti ki önmagát és nem vet neki gátat a szavak bizonytalansága, a fogalmazás nehézsége.
A gyermekek egész büszkén fordulnak hozzánk a ragyogó szemeikkel, és kíváncsian kérdeznek rá: Láttad, mit rajzoltam? Fontos, hogy azokat a rajzokat se intsük le, amelyeket nem értünk. Bátorítani kell a kicsiket, hiszen a rajzolás az egyik legkreatívabb tevékenység, általa pedig tovább fejleszthető a képzelőerő és a kommunikációs készségek is. „Ahogy a kisgyerek kezébe veszi a ceruzát- kezdi a szakember-, már valamit szeretne kifejezni, amit szavakkal még nem képes megfogalmazni. A verbalizáció erősödésével a rajzos kedv éppen ezért csökkenhet, hiszen akkor már a szavak ereje, színessége segíti az önkifejezést.
A kezdeti rajzok persze még többnyire irkafirka jellegűek, ezeket egyébként firkarajzoknak is nevezzük, de már ekkor is nagyon sok információt árulnak el a szakemberek számára. (…) Az óvodás gyermek már megjeleníti az őt körülvevő kapcsolatokat rajzain keresztül, vagyis ha kérünk egy családrajzot, akkor jól megjelennek azok a viszonyok, amit ő megtapasztal egy családi működésben. A rajzok mentén ilyenkor már a vágyait is képes kifejezni, sőt a benne megjelenő indulatokat is” – hallhatjuk Dr. Süli Ágotát, egy neves intézmény pszichiáterét. Sokszor jelent segítséget a rejtett indulatok felfedezésében, a megromlott viszonyok felismerésében. „Minden életkornak megvan a maga sajátossága – folytatja a gyermekterapeuta-, a kezdeti firkarajzot követően megjelennek az emberrajzok, a ház, a fa, virágok, saját kedvenc témáik, amik egyébként is foglalkoztatják őket. Ahogy az idegrendszer fejlődik, úgy a gyermek egyre precízebb vonalakat képes húzni, és a részletek kidolgozottsága is egyre nagyobb kihívást jelent.
Amikor a rajzokat értékeljük, akkor a síkbeli elhelyezkedés is kifejező, érdemes odafigyelni arra, hogy kapcsolódnak-e egymáshoz a figurák, hogyan helyezkednek el a mentális térben egymáshoz képest. Az is egy fontos információ, ha az egész lapot betölti a rajz, vagy a gyermek csak egy kis képet alkot és a rajzlap nagy része szabadon marad. (…) Nem szerencsés az, amikor a szülő precizitást vár el, megpróbálja átszoktatni a másik kézre, hiszen ekkor a szülői elvárásoknak kezd el megfelelni a gyermek, ami hátráltatja az egyéni individuum kialakulását, és akár erős szorongást is okozhat” – fejezi be a doktornő. Fontos tehát, hogy gyermekeinket megtanítsuk repülni, ne szegjük szárnyukat, hogy az elfogadott normákba beleilljenek. A csemetével együtt töltött idő sokkal közelebb hozhatja a családtagokat egymáshoz és a rajzokon keresztül bepillantást nyerhetünk a fantasztikus világba, melyben gyermekeink élnek.