Ha nem vagy tisztában a gnoszticizmussal…
hirdetés
A gnoszticizmus eredete ma még tudományos viták tárgyár képezi, abban azonban a legtöbb kutató egyetért, hogy a gnosztikus mozgalmak térhódítása a kereszténység korai szakaszával áll párhuzamban. Míg egyes tudósok a gnoszticizmusban a perzsa dualizmus nyomait vélik felfedezni, mások azt vallják, hogy a gnosztikus tanok a zsidó apokaliptikus várakozások meghiúsulása nyomán i. sz. 70, azaz a jeruzsálemi templom lerombolása után jelentek meg.
Megint más vélekedések szerint a gnoszticizmus annak eredményeként jött létre, hogy a korai keresztények — belátván, hogy a Messiás nem tér vissza — a hit helyett a spirituális tudás megszerzésére törekedtek. Az i. sz. II. században a gnoszticizmus tanítása már szilárd alapokon állt: Hadrianus és Antoninus Pius római császárok korában Baszileidészt, a szíriai származású gnosztikus tanítót Alexandria legtekintélyesebb tudósai és szellemi vezetői között tartották számon. Az egyiptomi születésű Valentinosz, Az Igazság evangéliuma című írás vélelmezett szerzője, szintén a II. század közepén fejtette ki tevékenységét. Amikor Valentinosz Alexandriából átköltözött Itáliába, komoly esélye volt arra, hogy Róma püspökévé válasszák. Ha ez bekövetkezik, ő lett volna a kereszténység első gnosztikus pápája, s ezzel a később eretnekké nyilvánított mozgalom talán a kereszténység vezető irányzatává válhatott volna. A gnosztikus szabadgondolkodó Karpokratész ugyancsak Hadrianus császár uralkodása alatt működött, a III. században pedig feltűnt Mani, a kereszténység és a palesztinai gnosztikus dualizmus elemeit ötvöző manicheizmus megalapítója, akinek tanításai nem csupán Szíriában, Palesztinában és Észak-Afrikában terjedtek el, hanem még Közép-Ázsiát és Kínát is meghódították.A fentiek mellett számos más gnosztikus szekta is létezett, köztük a káiníták, a széthíánusok, az ophiták és az ebioniták.
hirdetés
A gnosztikus tanokkal kapcsolatos, leggazdagabb anyag 1945-ben jutott a tudósok birtokába, amikor a felső-egyiptomi Nag Hammadi közelében gnosztikus kódexek jelentős gyűjteménye látott napvilágot. A gnoszticizmus tanulmányozása korábban a gnosztikus tanokkal élesen szembehelyezkedő egyházatyák — Iréneusz, Kiementinusz és Hippolütosz — kommentárjain alapult. A gnoszticizmus lényege a transzcendencia elnyerése, tanításai pedig az anyagi világot teljes mértékben átható gonosztól való megszabadulást és a spiritualizmushoz való visszatérést hirdették.
James M. Robinson, a Nag Hammadi-i kódexek 1977-ben megjelent angol fordításának szerkesztője a következő értelmezését adja a gnosztikus filozófiának: „Még ha a gyakorlatban ez nincs is így, a világ elvben jó. A történelmet átható gonoszság olyan csapás, amely a világtól alapvetően idegen. A gnosztikusok azonban egyre sötétebben szemlélték az emberi eletet, s végül már a világ keletkezését is szörnyű tévedésnek tartották, a gonoszt pedig nem holmi trónbitorlónak, hanem a világ abszolút urának tekintették. Ezért jelentette számukra a megszabadulás az egyetlen reményt... Sokan a külvilág által háborítatlan, misztikus befelé fordulásban látták az egyedüli lehetőséget a megnyugvásra, a tudás elnyerésére és a mindenséggel való egyesülésre, amely az emberben lakozó isteni szikra végső rendeltetése. "
Forrás: wikipedia
Képek: mdvip.com és boldognapot.hu